De eerste stagedag! - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Lisa Seuters - WaarBenJij.nu De eerste stagedag! - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Lisa Seuters - WaarBenJij.nu

De eerste stagedag!

Door: Lisa Seuters

Blijf op de hoogte en volg Lisa

03 Maart 2014 | Nederland, Zwolle

Vandaag heb ik mijn eerste stagedag gehad op de Renckewitzschool in Paramaribo. De school begint om kwart voor 8 en eindigt om kwart voor 1 in de middag. Een tropenrooster, want daarna is het gewoon echt te warm. Dat heb ik ook al echt ervaren, want ik moet een lange broek aan, dichte schoenen en een t-shirt. De kinderen dragen wel een uniform, zo aandoenlijk! Ik loop stage in leerjaar 2, bij ons in Nederland is dat gelijk aan groep 4. Ik heb met het schoolhoofd afgesproken dat dit mijn vaste groep wordt, maar zal ook lessen verzorgen in andere groepen van de bovenbouw. Super leuk en leerzaam!

Laat ik eens beschrijven hoe de ochtend verlopen is. Ik was natuurlijk stipt op tijd op mijn stage en kreeg eerst een rondleiding van het schoolhoofd. Mevrouw Sherllery, een lieve vrouw. Om kwart voor 8 stonden alle kinderen op het plein en werd de vlag gehesen en daarbij werden onwijs veel liedjes gezongen. Ik stond er naar te kijken en het was echt fantastisch. Ik dacht, jeetje zie mij hier nu staan in Suriname.
Na de dagopening vertelde mevrouw Sherllery dat er een nieuwe stagiaire uit Nederland is. Ik moet het erf (dat kennen wij als schoolplein) opkomen voor de HELE school!!! Alle kinderen zeiden in koor: 'Goede morgen juf Lisa'.
Het was sowieso een fijn welkom, de kinderen zijn nieuwsgierig (soms wat aanhankelijk) en echt oprecht.

En toen begonnen de lessen, heerlijk in een open lokaal zonder ramen met af en toe een briesje.
We hebben in één uur tijd 2 sommen gemaakt. 47 eraf 9 en 39 eraf 3. Ik vond het zo bijzonder en stond te popelen me ermee te bemoeien, maar heb dat uiteraard niet gedaan. Ik heb deze dag vooral geobserveerd en veel rond gelopen. Om 12 uur waren we eigenlijk klaar met de lessen en was er dus 'niks' te doen. De kinderen en mentor zaten maar een beetje aan tafel te niksen, rondjes lopen, veel met mij te kletsen. Toen vroeg ik aan mijn mentor of ik misschien een boek mocht voorlezen en dat kon! De kinderen waren echt muis en muis stil (terwijl dat tijdens andere lessen niet zo was). Ik merk aan de kinderen dat zij niet gewend zijn dat hen vragen gesteld worden. Als ik iets vroeg over het boek keken ze een beetje raar, maar gaven daarna wel antwoord. Later ging het over waggelen. Ik vroeg: 'wat is dat eigenlijk, waggelen?' En..'wie kan het eens voordoen?' Haha, je had die lieve gezichtjes een moeten zien.
Het zal echt even wennen worden, we hebben weinig middelen en ik zal me moeten aanpassen aan deze manier van werken, maar ik heb er vertrouwen in. Gelukkig wordt er niet geslagen oid. Dat heb ik namelijk al wel van andere studenten gehoord. Er hangen overal in de school ook mooie pedagogische teksten, heel tof!

Ook heb ik vandaag aan het schoolhoofd verteld dat ik op mijn afgelopen stage Jenaplanschool Heerde samen met alle kinderen een actie heb gehouden en dat we hiervoor geld hebben ingezameld. Het geluk kon niet op, normaal onwijs bedankt daarvoor, want het gezicht van Mevrouw Sherrelly toen ze dat hoorde vergeet ik niet meer.
Er is echt behoefte aan een nieuwe printer, dus hier gaan we voor kijken. Daarbij vind ik het nog leuk om te kijken voor spullen voor de kids, we zullen zien, maar ik hou jullie hiervan op de hoogte.

Ik kijk uit naar morgen en heb zin om met de kids aan de slag te gaan.
Aanstaande vrijdag ga ik met de groep mee naar het boekenfestijn (een soort markt). Mijn vaste dagen zijn in principe maandag, dinsdag en woensdag.

Tot het volgende verhaaltje!

Ps: Foto's komen nog!


  • 03 Maart 2014 - 21:45

    Tante Trudy:

    Geweldig Lisa.
    Vooral dat zinnetje:" kijk mij hier staan in Suriname". Het geeft aan dat je echt in het nu staat. Blijf dat vooralddoen. Ik heb weer genoten van je verhaal. Xxx

  • 03 Maart 2014 - 22:03

    Inge Sykes:

    he lisa
    super hoe je schrijft , ik zie je zo voor me staan hoe je les geeft .
    en ja je zult hier in alle op zichten van leren denk ik
    blijf schrijven dan kunnen we hellemaal mee leven
    groetjes inge en steve

  • 03 Maart 2014 - 22:28

    Margrit En Wim:

    Wat kan jij leuk schrijven .
    Ik had het gevoel dat ik er even bij was.

    Gr. Margrit en Wim

  • 03 Maart 2014 - 22:42

    Yvonne:

    Hoi lisa,

    wat een ontroerend verhaal je doet daar echt dankbaar werk. Prachtig gr yvonne

  • 04 Maart 2014 - 03:34

    Chy:

    Hee moppie,
    Klinkt als een top eerste dag. Gek he om te beseffen wat wij hier allemaal hebben in Nederland. De school mag blij zijn met zo'n ervaren stagiaire als jij! Ik zit op dit moment in de nachtdienst =( minder fijn, haha! Ik mis je, maar week 1 is al voorbij;)
    xxxxx <3

  • 04 Maart 2014 - 13:49

    Oma Seuters:

    Geweldig lisa doe je t wat ok lees liefs en xxx

  • 04 Maart 2014 - 15:08

    René:

    Alweer mooi beschreven, Lies en wat doe jij het leuk daar. Fijn dat ze daar ook gek met je zijn. Supertrots op je. Wat een belevenis hè. Heel veel plezier nog. X René

  • 04 Maart 2014 - 19:03

    Mama:

    Hey lieverd,

    Wat super mooi geschreven weer en dit vak is op je lijf geschreven meid.

    Dat alles in Suriname langzaam gaat wist je wel maar zo langzaam hihi.
    Jij gaat de kinderen daar een tijd geven die ze niet snel vergeten juf Lisa.


    Dikke kus en we spreken elkaar op skype.

    Mamsie.

  • 04 Maart 2014 - 19:06

    Johan :

    Hoi lieve lies

    Weer een mooi verhaal geschreven, wij hadden natuurlijk gisteren al het een en ander gehoord via skype.

    Goed dat je je realiseert dat het wel bijzonder is dat jij en je klasgenoten les mogen geven in Suriname.
    Verheug we alweer op je volgede verslag, het is een genot om te lezen.
    En lief blijf je aanstekelijke enthousiasme doorgeven aan de kinderen van je school.
    Dikke dikke KUS. PAPPA

  • 04 Maart 2014 - 22:05

    Elly:

    Wat ontzettend leuk geschreven meis en wat een belevenis he. En wat hebben wij het hier dan goed. Kan me voorstellen dat de kids gek met je zijn dat straal je ook uit meis. Succes en ben benieuwd naar je volgende verhaal. Lieve gr Eug en Elly

  • 06 Maart 2014 - 16:08

    Oompje :-):

    Lies wat schrijf jíj mooi.
    Het druipt er van af dat je helemaal op je plek bent. Geweldig.

    Het is wél de bedoeling dat je straks terugkomt hoor!!! ;-)

    Veel plezier nog en ik hou je in de gaten.

    Odi nanga deki bosi



  • 06 Maart 2014 - 20:58

    Bea:

    Oh Lisa wat schrijf je je beleving mooi op.Ik lees je eerste zin en verzink zo in je mooie verhaal.Super hoe je het doet daar.Ik zit al met spanning te wachten op je volgende verhaal.Lieve juf Lisa veel liefs en dikke kuzzzz Bee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Zwolle

Lisa

Actief sinds 10 Feb. 2014
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 8117

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 22 Mei 2014

Suriname 2014

Landen bezocht: