De eerste paar dagen... - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Lisa Seuters - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen... - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Lisa Seuters - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen...

Door: Lisa Seuters

Blijf op de hoogte en volg Lisa

07 Maart 2014 | Nederland, Zwolle

Hallo allemaal,

Laat ik direct vertellen dat wij al een paar dagen geen wifi meer in ons huisje hebben. Onwijs vervelend, maar maak jullie niet druk. Het is hier fantastisch. Ik zit nu met mijn laptopje in de zon, een glaasje cola naast me en een fijn muziekje op de achtergrond. Ik zit bij Zus en ZO. Dat is bekend 'terrasje' onder studenten. Mijn telefoon pakt hier de wifi niet dus ik ben ook niet bereikbaar via de app. Ik hoop dat het zo snel mogelijk weer opgelost gaat worden!

Ik heb er nu vier dagen stage opzitten en al veel met de kids gedaan. Ze vinden het geweldig dat ik er ben en ik vind het geweldig dat ik hier mag zijn. We beginnen 's ochtends met alle kinderen op het erf om de vlag de hijsen en het volkslied te zingen. Ik doe erg me best het te leren, het Nederlandse gedeelte lukt me bijna, maar dat sranan-tongo is nog moeilijk hoor!!

Ik heb eergisteren het geld dat we hebben ingezameld op mijn afgelopen stage aan het schoolhoofd gegeven. We hebben hier, zoals ik al eerder aangaf, een printer/kopieermachine van gekocht. Hier is onwijs veel behoefte aan, dus ik ben blij met deze investering! Namens de Renckewitzschool heel erg bedankt lieve kids van Jenaplanschool Heerde!
Ik werd 's ochtends door het schoolhoofd ontvangen en alle kinderen gingen zingen en klappen. Fantastisch!
Ik heb nog geld over, hiervan ga ik zelf spullen voor de kids voor kopen, maar dat horen jullie nog!

Dinsdag heb ik een activiteit met de kinderen in de kring gedaan, dat kennen zij hier niet. In het lokaal was geen plek dus gingen we met onze stoelen naar buiten. Kinderen waren gemotiveerd en vonden het heel leuk te doen. Eerst een spel met de bal om de namen te leren en daarna complimenten geef. Dat vonden ze wel een beetje spannend hoor!

En even iets anders dan stage, die muggenbulten! Oh foei, ik zit er he-le-maal onder. Een kind zag mij krabben en ik vroeg aan hem of hij ook zo last had van muggenbulten. Zijn antwoord: 'Nee juffrouw, u bent ook wit en wij zijn gewoon Surinamers.' 'Echt, als u hier een maand bent, willen ze u niet meer prikken.'
Haha, zelf ik (die al HEEL bruin begint te worden) wordt gezien als een 'witte' en wel heel fijn dat het nog maar een maandje duurt........
Ik krijg echt energie van de kinderen, maar het is wel heel erg wennen. Kinderen zijn niet zoveel gewend. Als ik hen dingen vraag, lijkt het alsof ze niks durven te zeggen. Ze proberen me ook uit, bijvoorbeeld als mijn mentor wegloopt.
Deze week heb ik samen met hen regels opgesteld die gelden tijdens mijn lessen. Heel tof om dat samen te doen, daarna heeft ieder kind een handtekening onder de regels gezet. Ook heb ik hier de kinderen het schrijfliedje voor de zit- en schrijfhouding aangeleerd.
En oja, ik heb ook al het stoplicht geïntroduceerd. Wanneer het stoplicht op rood staat, dan werken we stil. Oranje, zachtjes overleggen en groen is we werken samen.
Er gaat nog veel op me afkomen denk ik! Ik heb er zin in!

Nu lekker weekend, er staat weer van alles leuks gepland!
Zondag gaan we met zijn alle naar Whitebeach. Dat is een aangelegd strand. Ik hoor er verschillende verhalen over. Lelijk, Mooi, maar het maakt me niet uit. Ik heb behoefte aan zand en water!

Tot gauw allemaal!

Veel liefs vanuit SU!

  • 07 Maart 2014 - 15:57

    Margrit :

    Weer een erg leuk verslag. Gr. Margrit en Wim

  • 07 Maart 2014 - 16:29

    Mammie:

    Lieve schat,
    Wat een super verhaal weer om te lezen je bent een echte verhalen verteller hoor.
    We spreken je straks op skype.

    Dikke kus mamsie
    ♥♥♥

  • 07 Maart 2014 - 16:32

    Oompje:

    Whitebeach? Is dat speciaal voor jou? Witte. Hahaha.
    Gaat lekker daar hé juf? Top.
    Mooi dat je er zélf óók zo van geniet.
    Ik geniet stiekem met je mee.

  • 07 Maart 2014 - 16:39

    Johan:

    He lieve schat

    Hier ben ik weer voor een reactie op je schrijven.
    Je verhaal is weer boeiend, jullie leren van elkaar dat is natuurlijk tof.
    dat je goed ben in je toekomstige vak dat weet pa echt wel,daarom heb ik het liever over de dingetjes die je daar doet ( vakantie hahaha)
    Zwemmen terrasjes lekker geniet ervan.
    Vandaag thuis gebeven ivm rugpijn geen zw maar atv.
    Zitten nu bij Bea allemaal aan het lezen of schrijven naar en van jou dus belangstelling genoeg.
    Morgen motor rijden heerlijk het is hier bijna net zo warm als bij jullie in Suriname hahahaha.

    KUS. EN TOT DE VOLGENDE KEER

  • 07 Maart 2014 - 16:45

    Bea:

    Lieve lies. ..Wat weer een mooi verhaal.Wat naar dat je opgevreten wordt door de muggen.Maar nu ben je nog wit...haha.Nou lieverd ik ga borrelen met je ouders.KuzzzzBee

  • 07 Maart 2014 - 18:51

    Yvonne:

    Hoi Witte!
    Wat leuk om te lezen hoe het je allemaal gaat daar! Maar dat jij nog eens witte genoemd zou worden zeg. Fantastisch! Sterkte met de muggen daar en geniet (ook) van je vrije tijd! Veel plezier!

  • 07 Maart 2014 - 20:46

    Michael:

    Hè topper

    Wat heb je dit weer mooi geschreven ben zo trots op je !
    Ik ben blij dat je zo van het land geniet en doet me goed . Nu maar hopen dat ik snel langs kan komen zodat ik wat van jou verhalen mag delen .
    Geniet van het weekend en een harde knuffel ;)!
    Xx

  • 08 Maart 2014 - 07:49

    Jen:

    Witte! Oh wat heerlijk dat iemand dat tegen JOU zegt. Genieten ;)
    Wat een leuke verhaal lieve lies. Goed om te horen dat je zo snel, zoveel beleefd en al geniet van hun cultuur. Blijf openstaan hiervoor dan ga je nog fantasische dingen meemaken!

    Veel plezier en tot je volgende wifi moment!

  • 08 Maart 2014 - 08:10

    Elly:

    Lieve Lisa. Wat heb je weer een leuk verhaal op papier gezet zo leuk om te lezen.
    En jjj een witte haha je wordt altjjd zo bruin maar grappig hoor en nog een paar weken dan ben je hopelijk van de muggebulten af. Geniet maar lekker meis en tot je volgende verslag. Lieve groetjes

  • 08 Maart 2014 - 16:16

    Tante Mi:

    No way dat jij spijt krijgt van deze ervaring! Ben stilletjes een beetje jaloers, niet op je "juf" zijn maar op de kennelijk relaxte sfeer daar en natuurlijk het weer.
    Maar hier ook mooi dus wij genieten ook van de zon.

    Balen van de wifi, vooral voor papa en mama en je mannetje natuurlijk :P

    Meid tot schrijfs maar weer, leu om het zo mee te beleven ....

    Dikke kus van tante Mi en Rich

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Zwolle

Lisa

Actief sinds 10 Feb. 2014
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 8101

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 22 Mei 2014

Suriname 2014

Landen bezocht: